Recenzia: V tieni Zeme (Roland Oravský)

Recenziu napísala Denisa Mišinová.

Nikdy jsem nepochybovala o tom, že se v naší tuzemské tvorbě najdou vydařené kousky a díky projektu Podporujme slovenských autorov jsem se již dostala ke spoustě kvalitních literárních počinů. Sem tam mě ale nějaké dílko výjimečně překvapí kvalitním zpracováním, které by hravě mohlo konkurovat zahraniční tvorbě. Jedním takovým je sci-fárna V tieni Zeme. Jsem si jistá, že s touto knížkou by autor hravě prorazil i v zahraničí, sází totiž na výborně zvolený mix žánrů a zajímavou zápletku okořeněnou špetkou medicinských termínů a filozofických otázek. Tahle knížka uspokojí i náročnější čtenáře a navíc ani není dlouhá…

Nakladatelství: Artis Omnis (SK)

Raketoplán s bežným nákladom na kolonizovanú planétu sa náhle odmlčí a nedarí sa s ním nadviazať spojenie. Počítačový systém ho automaticky nasmeruje späť na medzinárodnú stanicu, umiestnenú na Mesiaci. Celú záležitosť preberajú dvaja vyšetrovatelia zo Zeme, no namiesto štandardne očakávaných záverov zistia šokujúce fakty. V hlbinách vesmíru došlo k strašným udalostiam, ktoré nevedia vysvetliť ani špičkoví vedci. Vyšetrovací tím je v slepej uličke. Zlo sa začne šíriť, akoby nestačilo, že Európe hrozí nová vojna. Narastá panika a hlavný vyšetrovateľ stráca akúkoľvek istotu. Pohráva sa s ním vlastná myseľ alebo je naozaj svedkom niečoho, čo je mimo ľudského chápania? Dokáže ešte zabrániť ďalším obetiam?

oficiálna anotácia

Už od prologu vám bude jasné, že tenhle příběh bude vážně pecka. Astronaut Matthias se probudí ve svém pokoji. Zdá se mu, že slyšel z chodby děsivý křik. Spojí se proto s kolegou Fernandem a společně se pokouší zkontaktovat zbytek posádky. Nedaří se jim to, vydávají se tedy prozkoumat chodby, kde je však čekají jen potoky krve, divné zvuky a strašidelné výjevy.

„Fernando, je tu ešte niekto. Počujem nejakú ženu. Na opačnej strane chodby.“
„Ale, veď Stefi bežala ku kuchyni. Na palube viac žien nemáme.“
Matthias to veľmi dobre vedel. Stál ako obarený a hľadel do zatáčky, z ktorej sa ozývala ta žena.
„Matthias! Matthias! Matthias! Matthias! Matthias!“ opakovala jeho meno stále ryýchlejšie a rýchlejšie. Čím dlhšie jej hlas počúval, tým viac sa mu zdálo, že sa mení. Jemné ženské volanie postupne prechádzalo do hrubého a nenávistného tónu.

(str.11)

Hlavní hrdina Leif je pověřený vyšetřováním nereagující posádky raketoplánu, který se vrací zpět na Orbitu – vesmírnou stanici na Měsíci. V osobním životě trpí úzkostnými stavy a díky práci nemá dostatek času na své dvě malé dcerky. Nadřízený však jeho pomoc nutně potřebuje. Nikdo neví, co má očekávat a co se mohlo přihodit posádce raketoplánu, že neodpovídá na žádný z mnoha pokusů o kontakt.

Odpoveď neprišla. Už ju ani nečekali.
Leif si upravil komunikátor a otočil sa k prieskumnej jednotke: „Posádka nereaguje. Držíme sa plánu. Nech sú všetky tímy na miestach. Nikto nesmie opustiť palubu skôr, ako to povolíme.“
„Niečo mi hovorí, že ju bez pomoci neopustia ani po povolení,“ povedal Scarlotti neprítomne.

(str.49)

Skutečnost ale předčí veškeré jejich teorie. Část posádky je mrtvá, zbytek zešílel. Na stěnách nachází nápisy psané krví a po chodbách běhá astronautka s vypíchnutýma očima. Přituhovat začne ale ve chvíli, kdy se šílenstvím „nakazí“ jeden ze členů vyšetřovacího týmu. Vyděšení obyvatelé Orbity začínají mluvit o posedlosti ďáblem, zatímco lékaři marně hledají racionální vysvětlení….

„Viete vyvrátiť existenciu diabla?“
„Bremeno dokazovania je na tom, kto niečo tvrdí. Ináč by som ja mohol tvrdiť, že na konci vesmíru stojí trojmetrový dinosaurus, a vy to musíte rešpektovať, kým nedokážete opak,“ zvolal Burkholder.

(str.127)

Grafická stránka knížky není špatná – motiv na přebalu je vcelku povedený, název titulu hned padne do oka a hladký čistě černý hardback pod přebalem je z dobrého materiálu, který se jen tak lehce neušpiní, když se sebou knížku taháte ve vlaku a podobně. Přesto bych si pro tak skvělý příběh dokázala představit i povedenější design. Například obálku s holografickým leskem nebo nějaký hororovější motiv. Lépe by to pak odráželo kvalitu příběhu. Skvělá knížka si zaslouží i skvělou obálku.

Obsahovou stránku hodnotím velmi kladně. Námět je opravdu originální a oceňuji kombinaci sci-fi žánru s krimi a hororem. Ještě víc mě zaujal medicínský pohled na záhadu posádky raketoplánu, o který autor knížku obohatil díky svým bohatým zkušenostem z lékařské praxe. Jde vidět, že opravdu ví, o čem píše. Dokáže to ale podat způsobem, který pochopí i čtenář neznalý medicíny. Dalším plusem jsou filozofické otázky týkající se smrti, šílenství, náboženství a snění. Tato tenounka knížka v sobě skrývá mnohé, i když to tak na venek možná nevypadá.

„Pokojne by sa mohlo stať, že halucinujete a neviete, či to bol sen alebo ste pri vedomí.“
Nasadil si okuliare naspäť a uprene sa zadíval na vyšetrovatel’a.
„Mohli by ste byť chorý a pritom mať pocit, že je všetko v poriadku. Volá sa to anozognózia. Možno sme v skutočnosti zviazaní v zvieracej kazajke, do žíl nám kvapká infúzia a náš život je len krásna psychóza.“

(s.146)

Je tu ale i pár mínusů. Ocenila bych například pár stránek navíc. Je úžasné, jak kvalitní příběh autor dokázal vystavět na pouhých 176 stránkách, přesto mi závěr přišel jaksi zbytečně urychlený a větší prostor by mu jen prospěl. Také bych očekávala, že finální roztržka venku na Měsíci bude o něco epičtější – přeci jen jde o zajímavý exteriér, který se dal využít i lépe. Ze sci-fi prostor jsme viděli interiér raketoplánu a vesmírné stanice Orbity, obojí zajímavé, ale ne maximálně využité. Je to ale jen drobným negativem jinak dokonalého příběhu. Pár stránek navíc by neuškodilo.

Moje hodnocení: 95%

Dokonale zpracovaný námět, nápaditá zápletka a dobře vykreslený charakter hlavního hrdiny (vzhledem na menší prostor, který měl autor k dispozici) jsou jen několika pozitivy z ohromného množství, které v této knížce najdete. Autor má opravdu talent. S přihlédnutím na menší počet stránek, který tato útlá knížečka skrývá, napsal úžasné sci-fi dílko, které si zaslouží pozornost čtenářů.

„V tieni Zeme“ bych doporučila jak ženám, tak i mužům, stejně tak náročnějším čtenářům, každý si najde to své. Sci-fi, krimi, horor i špetku filozofie. Autorův styl je mi sympatický, nešetří akcí, neztrácí čas nudnymi popisy, jde přímo k věci a neplýtvá prostorem na zbytečnosti. Dokonale vystavěný příběh, který budete mít problém odložit. Jen škoda, že není delší. Nezbývá mi než doufat, že autor napíše nějaké pokračování – určitě bych si ho ráda přečetla. Tak samo si plánuju pořídit i autorovu prvotinu „Hypnos“, která by měla být zasazena do stejného universa jako „V tieni Zeme“. Nepochybuju o tom, že bude stejně povedená.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme vydavateľstvu Artis OMnis.